Agresszívabbá teszik a daganatos betegségeket az olajban sült ételek

Egy friss kutatás rávilágított, az olajban sült ételek a felhevített olaj miatt nagyon komolyan rontják a daganatos betegek és a különböző bélbetegségek állapotát – közölte a 24.hu portál.

A UMass Amherst kutatói a Cancer Prevention Research tudományos folyóiratban számoltak be arról, mi történt, amikor egereket sütőolajban sült ételekkel etettek: olyan állatokat választottak, amelyek már korábban küszködtek tumorral, krónikus vastagbél-gyulladásokkal és bélszivárgással, és megállapították, az összes beteg állat állapotát rontották a sütőolajban készült ételek.

A szakértők kijelentették, kísérletük célja nem arra irányult, hogy felhívja a figyelmet az olaj rákot okozó kockázatára, hanem ellenkezőleg: a vastagbélrák és a gyulladásos bélbetegségek kezelésére próbáltak új gyógyszereket felfedezni. „Az Egyesült Államokban rengeteg ember szenved a vastagbelet érintő betegségektől, mégis rendszeresen fogyasztja az olajban sült ételeket” – írta egy sajtóközleményben Guodong Zhang, a kutatás egyik résztvevője. „Ha valakinek irritábilis bélszindrómája (IBS) van, vagy vastagbélráktól szenved, és ilyen ételeket fogyaszt, nagy az esélye, hogy a betegség agresszívabbá válik” – emelte ki.

Kísérletük során a kutatók hagyományos repceolajt használtak, és kiderült, az olaj melegedés közben olyasfajta kémiai változásokon megy keresztül, ami hozzájárul a daganatok és a bélbetegségek rosszabbodásához. A hevítetlen olajnál nem jutottak hasonló következtetésekre.